خودروهای مدرن با داشتن سیستم‌های کمک راننده و ایمنی جدید، رانندگی را برای سالمندان و افراد کم توان جسمی راحت‌تر کردند. با معرفی بهترین سیستم‌های کمکی برای سالمندان، همراه زومیت باشید.

بهترین فناوری های کمکی و ایمنی خودرو برای سالمندان

با پیشرفت بیشتر در توسعه‌ی فناوری خودران و ظهور خودروهای خودران در آینده‌ای نزدیک، رانندگی برای افرادی که به واسطه‌ی سن بالا یا مشکلات دیگر، ناتوانی جسمی دارند راحت‌تر خواهد شد.بر اساس داده‌های موجود، ۷۰ درصد رانندگان سالمند ۶۵ سال و بالاتر آمریکا با مشکلاتی مانند آرتروز تا کاهش حدت بینایی دست و پنجه نرم می‌کنند که بر عملکرد کلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. احتمال مرگ سالمندان در تصادفات رانندگی، تقریباً دوبرابر افراد با محدود‌ی سنی ۵۵ تا ۶۴ سال است؛ این احتمال برای سالمندان بالای ۸۵ سال تا چهار برابر افزایش می‌یابد. به‌نظر نمی‌رسد که برای این گروه سنی، خودروهای خودران به موقع از راه برسند.

با این‌حال شرکت‌های خودروسازی، با وجود محدودیت‌های وجود، تلاش می‌کنند با افزودن قابلیت‌ها و سیستم‌های کمکی و ایمنی بیشتر در مدل‌های تولیدی مدرن، رانندگی را برای سالمندان آسان‌تر کنند. از سیستم‌های ساده‌ی مانند گرمکن صندلی و آینه‌های کم‌کننده‌ی تابش نور تا سیستم‌های پیشرفته و جدید جلوگیری از تصادف، همه نتیجه‌ی تلاش تیم‌های مهندسی شرکت‌های مختلف برای ایجاد رانندگی ایمن و راحت‌تر است.

اگر سالمند هستید یا به‌دنبال خرید خودروی مناسب جهت استفاده‌ی والدین سالمند خود هستید، فارغ از مدل خودرو، بودجه و علاقه‌ی شخصی، توصیه می‌شود به فهرست سیستم‌های کمکی و ایمنی هر خودرو نگاه ویژه‌ای داشته باشید. در ادامه ۱۴ مورد از بهترین سیستم‌های کمکی و ایمنی در خودروهای مدرن که رانندگی برای سالمندان را راحت‌تر می‌کنند، معرفی می‌کنیم.

ترمز اضطراری خودکار

ترمز اضطراری خودکار

رانندگانی که با مشکلات بینایی یا سرعت پایین عکس‌العمل مواجه هستند، بیشترین استفاده را از این سیستم خواهند برد. بدون شک ترمز اضطراری خودکار، به دلیل کاربرد بالای آن برای تمام رانندگان، مهم‌ترین سیستم موجود در این فهرست است. این سیستم در برخی از خودروها فقط با هشدار دادن وجود خودرو یا مانع در جلو، ترمزگیری را به راننده یادآوری می‌کند؛ توصیه می‌شود مدل‌هایی که به‌طور خودکار عمل ترمزگیری را انجام می‌دهند انتخاب کنید.

البته باید در نظر داشت که بیشتر سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار، برای توقف خودرو در سرعت‌های بالا طراحی شده‌اند. برخی مدل‌ها در سرعت شهری نیز عمل می‌کنند؛ معمولاً این خودروها به سیستم هشداردهنده‌ی ترافیک پشت خودرو و همچنین قابلیت تشخیص عابرپیاده و دوچرخه سوار هم مجهز هستند.

سیستم هشدار دهنده‌ی انحراف از مسیر و نقطه‌ی کور

سیستم هشدار دهنده‌ی انحراف از مسیر و نقطه‌ی کور

در سیستم هشداره دهنده‌ی نقطه‌ی کور، سنسورها و دوربین‌های کار گذاشته در بدنه با بررسی اطراف خودرو، وجود خودروهای دیگر در نقاط کور راننده را اعلام می‌کنند؛ چشم الکترونیکی موجود در سیستم هشدار دهنده‌ی انحراف از مسیر، با تشخیص خطوط جاده در هنگام انحراف و قطع خطوط، به راننده هشدار می‌دهد.

سیستم‌های موجود در برخی خودروها قابلیت تشخیص انحراف را در کنار تنظیم خودکار ترمز و فرمان در اختیار دارند. در صورت تغییر مسیر خطرناک فرمان و ترمز به‌طور خودکار خودرو را به مسیر اصلی بازمی‌گردانند.

کروز کنترل هوشمند (انطباقی)

سیستم هشدار دهنده‌ی انحراف از مسیر و نقطه‌ی کور

کروز کنترل هوشمند با بررسی سرعت و فاصله‌ی خودروی جلو، در صورت نیاز سرعت را به‌طور خودکار کم یا زیاد می‌کند. معمولاً برخی خودروها در قالب آپشن به کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت کامل در ترافیک مجهز هستند.

چراغ‌های جلوی هوشمند

چراغ‌های جلوی هوشمند

سیستم چراغ‌های هوشمند با پیچیدن فرمان و تغییر مسیر خودرو به‌طور خودکار در تابش نور تغییر زاویه ایجاد می‌کند تا مسیر روبرو و پیچیدن در شب راحت‌تر باشد. این سیستم در برخی خودروها قابلیت تغییر خودکار بین نور پایین و نور بالا را هم دارد.

آینه‌های هوشمند

آینه‌های هوشمند

نور چراغ خودروها در شب برای برخی رانندگان بسیار آزاردهنده است. آینه‌های هوشمند با قابلیت ضعیف کردن انعکاس نور، این مشکل رانندگان را برطرف کرده‌اند.

آفتاب‌گیر

آفتاب‌گیر

آفتاب‌گیر جلو یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که با جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب، رانندگی را ساده‌تر و راحت‌تر می‌کند.

رهیاب ماهواره‌ای

رهیاب ماهواره‌ای

این سیستم برای رانندگی در مکان‌های ناآشنا یا برای افرادی که در خواندن تابلوهای مسیرهای خیابانی مشکل دارند، بسیار سودمند است. خودروهایی که با نمایشگر بزرگ‌تر و نحوه‌ی ورود آدرس راحت‌تر همراه هستند، گزینه‌ی مناسب‌تری خواهند بود. بیشتر خودروها قابلیت فرامین صوتی به انگلیسی یا دیگر زبان‌های رایج دنیا را دارند که البته بدون مشکل هم نیستند.

پارک خودکار

پارک خودکار

رانندگانی که بالاتنه‌ی کوتاه دارند یا قادر به چرخاندن این قسمت از بدن نیستند، می‌توانند از سیستم پارک خودکار استفاده کنند. چندین شرکت مختلف سیستم پارک خودکار با قابلیت فرمان‌دهی ارائه می‌دهند که در پارک‌ کردن دوبل تاحدودی مفید است. راننده در این سیستم فقط با کنترل پدال ترمز و جعبه‌دنده سروکار دارد.

دوربین‌ها و سنسورهای پارک

دوربین‌ها و سنسورهای پارک

دوربین دید به عقب در بیشتر خودروهای مدرن به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. به دلیل اهمیت بالای این سیستم در پارک کردن برای تمام رانندگان، نصب نوع افترمارکت آن هم توصیه می‌شود. حتماً از بزرگ بودن نمایشگر خودرو و عملکرد دوربین در هنگام تابش مستقیم نور آفتاب مطمئن شوید.

علاوه بر دوربین، برخی خودروها به سنسورهای هشدار دهنده‌ی فاصله خودرو تا موانع نیز مجهز هستند. خودروهای گران‌قیمت‌تر سیستم دوربین ۳۶۰ درجه در اختیار دارند که شاید کار کردن با آن برای سالمندان گیج‌کننده باشد.

قابلیت تنظیم فرمان

قابلیت تنظیم فرمان

تنظیم فرمان و قرار دادن آن در وضعیت مناسب، برای تمام رانندگان مهم است. یکی از ابتدایی‌ترین موارد در رانندگی، وضعیت نشستن و به‌دست گرفتن مناسب فرمان است.

پنل فرمان دیجیتال

پنل فرمان دیجیتال

رانندگانی که با مشکلات بینایی مواجه هستند، معمولاً در مقایسه با سرعت‌سنج‌های آنالوگ و انواع عقربه، با پنل دیجیتال راحت‌تر رانندگی می‌کنند. برخی خودروهای مدرن به ویژگی HUD مجهز هستند که سرعت خودرو و برخی مشخصات فنی دیگر روی شیشه و جلوی دید راننده منعکس می‌شود.

گرمکن فرمان

گرمکن فرمان

رانندگانی که از دردهای آرتروز و سفتی در دست و انگشتان رنج می‌برند، از گرمکن فرمان استقبال می‌کنند. با این وجود این سیستم برای رانندگی در زمستان هم عامل مهمی محسوب می‌شود.

گرمکن صندلی

گرمکن صندلی

افرادی که در مناطق با آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی زندگی می‌کنند یا افرادی که با مشکلات مفصلی و کمر درد روبرو هستند، وجود صندلی‌های گرم‌شونده را در نظر داشته باشند. برخی خودروهای گران‌قیمت به سیستم ماساژ صندلی هم مجهز هستند.

سیستم ورود و استارت بدون کلید

سیستم ورود و استارت بدون کلید

ورود و استارت بدون کلید برای رانندگانی که با مشکلات حرکتی یا آرتروز دست و انگشتان مواجه هستند، عامل مهمی محسوب می‌شود. در این سیستم با قرار دادن سوئیچ در جایگاه خاص و فشردن کلید استارت/استاپ خودرو روشن می‌شود. علاوه بر این برخی خودرو‌ها به سیستم درب صندوق عقب برقی بدون کلید هم همراه هستند. در این سیستم‌ها با قرار دادن پا در قسمت مشخصی از زیر سپر عقب یا صرفاً  با داشتن کلید و قرار گرفتن در فاصله‌ی مشخص، در صندوق عقب باز و بسته می‌شود.