خودروهای هیبریدی به یکی از گزینه‌های جذاب برای افراد دوست‌دار محیط زیست و پیشرانه‌های برقی تبدیل‌ شده‌اند. در این مطلب به بررسی بی‌ام‌و 530e هیبریدی می‌پردازیم.  

نگاه عمیق به بی ام و 530e هیبریدی

 افرادی که روزانه مسافت‌های کمی در شهر طی می‌کنند، می‌توانند از رانندگی با خودروهای برقی لذت ببرند. بی‌ام‌و 530e هیبریدی با موتور بنزینی دو لیتری چهار سیلندر با توان ۱۸۴ اسب بخار (البته همان‌طور که می‌دانید عدد ۳۰ نشان‌دهنده شش یا هشت سیلندر بودن خودرو است) به همراه بسته باتری ۹.۲ کیلووات ساعت و یک موتور الکتریکی ۹۵ اسب بخاری عرضه‌ شده است. این خودروی هیبریدی در صورت خالی بودن باک بنزین، با استفاده از انرژی الکتریکی ذخیره‌شده در باتری‌ها می‌تواند ۴۶ کیلومتر را طی کند و حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

مجموع قدرت دو پیشرانه‌ی این خودرو ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور آن ۴۲۰ نیوتن‌متر است. شارژ کامل آن چهار ساعت و نیم طول می‌کشد. درصورتی‌که از سیستم شارژ ویژه القایی بی‌ام‌و (i wallbox) استفاده کنید، این زمان به کمتر از ۳ ساعت تبدیل خواهد شد. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۶.۲ ثانیه طول می‌کشد. حداکثر سرعت بی‌ام‌و 530e، حدود ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت و میزان انتشار دی‌اکسید کربن آن ۴۶ گرم در هر کیلومتر است.  

BMW Wireless Charging: 530e

خریدن خودروهای هیبریدی نیاز به حساسیت بیشتری نسبت به خودروهای عادی دارد؛ زیرا اگر از زمان لازم برای شارژ خودرو را در اختیار ندارید یا مسافت روزانه که طی می‌کنید بیشتر از ۵۰ کیلومتر است، استفاده از مدل‌های هیبریدی در مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی صرفه اقتصادی کمتری دارد؛ و شما باید زمان بسیار بیشتری در ایستگاه شارژ صرف کنید.

530e iPerformance

بی‌ام‌و 530e هیبریدی بدون شارژ کامل باتری‌ها تقریباً ۳۰ کیلومتر و با باتری‌های کامل ۵۰ کیلومتر را طی می‌کند.یکی از نکات واقعاً جالب‌ توجه و ستودنی در مورد 530e، این‌ است که شمارا با اطلاعات غیر ضروری بمباران نمی‌کند یا حالت‌های رانندگی زیادی ارائه نمی‌کند تا راننده در انتخاب بهترین حالت ممکن گیج نشود. چند حالت رانندگی وجود دارد که مطمئن و دقیق هستند و با استفاده از آن‌ها احساس پیچیدگی نخواهید کرد. تنها هدف این خودرو راحتی و آسایش شما در هنگام رانندگی است؛ درست مانند مدل پایه سری ۵ که کیفیت رانندگی و هندلینگ عالی برای خریداران خود به ارمغان می‌آورد.

bmw 530e

البته این راحتی در همه خودروهای هیبریدی وجود ندارد. به‌عنوان‌ مثال وقتی پشت فرمان پورشه پانامرا هیبریدی قرار بگیرید، این حس در شما به وجود می‌آید که بیشتر از رانندگی، در حال مدیریت حالت‌های مختلف رانندگی هستید که در این مدل تعبیه شده است.

i wallbox

در تمام خودروهای بی‌ام‌و سری ۵ ، سه حالت رانندگی نرمال اسپرت، کامفورت، و اکو پرو وجود دارد. در 530e هیبریدی سه حالت دیگر اضافه‌ شده است: حالت اتوماتیک که به‌صورت پیش‌فرض فعال است، حالت max E drive که ابتدا از موتور الکتریکی بهره می‌برد تا زمانی که شارژ باتری‌ها به اتمام برسد و حالت کنترل باتری که به شما اجازه می‌دهد میزان مشخصی از توان باتری‌ها را ذخیره و در زمان مورد نیاز استفاده کنید. به‌طور مثال اگر بیشترین مسیر سفر شما در بزرگراه باشد، می‌توانید مقداری از شارژ باتری‌ها را ذخیره کنید و چند کیلومتر باقیمانده در داخل شهر را با استفاده از موتور الکتریکی بپیمایید.

530e iPerformance

تغییر و انتخاب بین موتور بنزینی و الکتریکی به طرز باورنکردنی آرام و بدون صدا انجام می‌شود. شما صدای موتور خودرو را نخواهید شنید مگر آنکه به تمام ۲۵۲ اسب بخار قدرت آن نیاز داشته باشید. وظیفه انتقال قدرت در این مدل بر عهده گیربکس ۸ سرعتِه اتوماتیک است. با اضافه شدن پیشرانه الکتریکی و باتری‌های موردنیاز آن ۱۵۵ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه‌ می‌شود که مهندسان آلمانی این افزایش وزن را به‌خوبی توزیع کرده و تعادل بی‌نقصی در این مدل به وجود آورده‌اند.

bmw 530e

در این خودرو خبری از چرخ‌های بزرگ و تجهیزات استاندارد سری M power نیست تا بتواند با سرعت‌های نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کند. اما 530e هیبریدی ارزش خرید بالایی دارد و از خرید آن هیچ‌گاه پشیمان نمی‌شوید. احساس کنترل، راحتی و آسایش را در آن تجربه خواهید کرد. طراحی داخلی آن همانند دیگر مدل‌های سری ۵ است. فقط فضای صندوق‌عقب به دلیل قرار گرفتن باتری‌ها در زیر آن از ۵۳۰ لیتر به ۴۱۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. 

قیمت نهایی بی‌ام‌و 530e در نسخه‌ی استاندارد، ۵۳ هزار دلار است؛ اما با آپشن‌های سری i Perfromance و سیستم دو دیفرانسیل Xdrive، با قیمتی در حدود ۵۶ هزار دلار فروخته می‌شود. اگر شما قصد خرید این خودرو را دارید، به این نکته توجه کنید که در بسیاری از کشورها، دولت‌ها برای تشویق مردم به خرید خودروهای الکتریکی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی معافیت‌های مالیاتی یا حتی وام‌هایی در نظر گرفته‌اند.