آیا متوجه وجود مشکلات زیاد در سیستم‌عامل اپل شده‌اید و از نظر شما نسخه‌های جدید iOS دیگر مانند گذشته کم‌نقص نیستند؟ اپل هم به این موضوع پی برده است و تصمیمی برای اصلاح این مشکل دارد.

تغییر استراتژی اپل برای بهبود کیفیت iOS

بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل قصد دارد با با روندی آهسته‌تر، اقدام به افزودن امکانات جدید به iOS کند. این تصمیم برای آن گرفته شده است تا عرضه هر نسخه از iOS با کمترین میزان از باگ و نقص همراه باشد.

بسیاری از کاربران آیفون و آیپد اخیرا متوجه وجود مشکلات فراوانی در iOS شده‌اند و ادعا می‌کنند که طی سال‌های اخیر کیفیت نسخه‌‌های این سیستم‌عامل کاهش یافته است. این باگ‌ها شامل موارد مختلفی از اشکالات جدی تا نقص‌های آزاردهنده یا عجیب بوده‌اند. وب‌سایت‌ها و کارشناسان زیادی هم در مورد کاهش یافتن کیفیت نرم‌افزار اپل در سال‌های اخیر صحبت کرده‌اند.

البته باید توجه داشت که باگ‌ها و نقص‌های نرم‌افزاری طبیعی هستند و هیچ وقت نمی‌توان مدعی وجود نرم‌افزاری عاری از هر گونه اشکال شد. اشکالات امنیتی و ارائه وصله‌های امنیتی همواره رخ می‌دهند و حتی امکان وجود نقص در وصله امنیتی هم موضوع عجیبی نیست.

همچنین باید متذکر شد که اپل بعد از مرگ استیو جابز، دستخوش تحولات بسیاری شده است. امروزه محصولات اپل نسبت به زمانی که جابز روی صحنه می‌رفت و به معرفی و تشریح عملکرد آن‌ها می‌پرداخت بسیار پیچیده‌تر شده‌اند. اپل امروز با چنان حجمی به تولید و فروش محصولات مشغول است که شاید هیچ کس در گذشته نمی‌توانست تصور کند. در نتیجه‌ی این حجم عظیم محصولات و تعداد بالای کاربران، بروز مشکلات امنیتی در محصولات اپل، میلیون‌ها نفر را در سرتاسر دنیا با خطر مواجه می‌کند.

اما اگر بخواهیم روی دیگر سکه را در نظر بگیریم، اپل شرکتی نیست که با عرضه محصولاتی با بودجه پایین، در پی حداقل حاشیه سود ممکن باشد. نرخ حاشیه سود اپل از عرضه محصولاتش، در حدود ۳۸ درصد است که رقمی رؤیایی برای بسیاری از تولیدکنندگان سخت‌افزار محسوب می‌شود.

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشر شده، برای اطمینان از محقق شدن وعده‌های اپل در کنفرانس‌های سالانه توسعه‌دهندگان، تمرکز این شرکت بر کیفیت است. کوپرتینویی‌ها قصد دارند کارایی و قابلیت‌های جدید نرم‌افزارها، مطابق آن چیزی باشد که در تبلیغات شرکت عنوان می‌شود. به عقیده بسیاری از کاربران، اپل در گذشته پایبندی بیشتری به این تفکر داشته است.

شاید بتوان علت مشکلاتی که دامن‌گیر توسعه iOS شده‌ اند در دو چیز یافت. اولین مورد، فرایند به‌روزرسانی سالیانه این سیستم‌عامل توسط اپل است. اپل هر سال در ماه ژوئن تلاش می‌کند توسعه‌دهندگان نرم‌افزار iOS را با ارائه ویژگی‌های جدید شگفت‌زده کند. دومین مورد، اجبار برای عرضه نسخه جدید iOS به همراه عرضه آیفون‌های جدید به بازار است. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری مجبور به آماده کردن iOS برای بارگذاری در آیفون جدید، قبل از آغاز عرضه محصول به بازار هستند. این چرخه‌های متوالی و سالیانه، به‌شدت اپل و توسعه‌دهندگان iOS را تحت فشار گذاشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روند اصلاح فرایند توسعه iOS تنها محدود به رفع باگ‌ها نخواهد شد و شامل موارد زیر هم خواهد بود:

  • اصلاح و نوسازی اپلیکیشن Stocks
  • به‌روزرسانی ویژگی Do Not Disturb
  • ادغام بهتر و کارآمدتر سیری در قسمت جستجوی آیفون
  • بازطراحی رابط‌ کاربری انتقال عکس‌ها به آیپد
  • امکان استفاده‌ی دونفره‌ی هم‌زمان از بازی‌های واقعیت افزوده