مدیر‌عامل هواوی اعتقاد دارد در آینده تنها سه یا چهار شرکت توانایی فعالیت و رقابت در بازار گوشی‌ هوشمند خواهند داشت و دیگر برندها از این بازار خارج خواهند شد.

مدیر‌عامل هواوی؛ تنها سه یا چهار شرکت در بازار گوشی‌ هوشمند باقی خواهند ماند

هواوی معتقد است که صنعت گوشی‌ هوشمند درنهایت تنها سه بازیکن بزرگ خواهد داشت که توانایی رقابت در برابر یکدیگر را دارند. ریچارد یو مدیر اجرایی گروه تجاری مصرف‌کنندگان هواوی در جریان نمایشگاه MWC 2018 ادعا کرد که اقتصاد صنعت گوشی‌ هوشمند می‌تواند بسیاری از تولید‌کنندگان گوشی‌ هوشمند را از بازار خارج کند و تنها چند بازیکن اصلی در این عرصه باقی بمانند.

هواوی درحال حاضر سومین تولید‌کننده‌ی بزرگ گوشی‌ هوشمند در جهان است و سهم آن از بازار جهانی در سه‌‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰ درصد بوده است. سامسونگ و اپل تنها شرکت‌هایی هستند که جلوتر از هواوی به ترتیب در جایگاه اول و دوم بر حسب میزان فروش گوشی‌ هوشمند در جهان قرار دارند. پشت‌سر هواوی تعدادی از تولید‌کنندگان دیگر مانند لنوو، اوپو، شیائومی، سونی، اچ‌تی‌سی و ال‌جی هستند. اما بر اساس گفته‌های یو، صحنه‌ی رقابت برای دیگر برند‌های گوشی‌ هوشمند پشت‌سر هواوی تنگ‌تر و تنگ‌تر خواهد شد و این موضوع دیگر شرکت‌ها را مجبور خواهد کرد که همگی با هم از بازار گوشی‌ هوشمند خارج شوند یا رقابت خود را به پایین‌ترین حد ممکن کاهش دهند. یو می‌گوید:

تنها سه یا چهار فروشنده از این رقابت جان سالم به‌در خواهند برد.

کمبود منابع، آن‌ها را مدتی در این صنعت نگاه خواهد داشت. در نهایت، تعدادی از برندهای چینی نظیر اوپو یا وان‌پلاس با حاشیه سود بسیار کم فعالیت می‌کنند که آن‌ها را مجبور خواهد کرد تنها روی الزامات خاص در هر زمان‌ تمرکز کنند؛ درحالی‌‌که شرکت‌هایی مانند هواوی، سامسونگ و اپل به میزان زیادی روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. علاوه بر این، اهمیت کمتر بودجه بازاریابی برندهای چینی در مقیاسه با سایر برندهای جهانی سبب کاهش رقابت آن‌ها با دیگران در آینده خواهد شد؛ درحالی‌که این موضوع به بازیکنان عمده‌ی این عرصه اجازه می‌دهد به افزایش فروش خود ادامه دهند. به همین دلیل است که یو انتظار دارد که برندهای کوچک‌تر در نهایت از بازار گوشی‌ هوشمند خارج شوند. مدیرعامل اجرایی هواوی ادعا می‌کند که یک فروشنده ممکن است تنها با ۱۰ درصد از سهم بازار باقی بماند؛ اما سودآوری زمانی آغاز می‌شود که حداقل ۱۵ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد.

هنگامی که به دورنمای هواوی نگاه می‌کنید، خوش‌بینی مدیر اجرایی این شرکت طبیعی به نظر می‌رسد. سال گذشته، کسب‌وکار گوشی‌ هوشمند این کمپانی چینی به میزان ۳۰ درصد رشد داشته است و یو انتظار دارد امسال این شرکت حتی رشد بیشتری تجربه کند؛ انتظاری که اگر تحقق یابد این شرکت در دو سال آینده، اپل را پشت سر خواهد گذاشت. این رشد زیاد می‌تواند به دلیل افزایش رقابت در هر دو بخش گوشی‌ هوشمند میان‌رده و پرچم‌دار صورت بگیرد. گوشی پرچم‌دار این شرکت با نام هواوی پی ۲۰ با تمرکز زیاد روی هوش مصنوعی و عکاسی قرار است در تارخ ۲۷ مارس عرضه شود.